Awana není jen učednickým programem,
Awana je vztah.
Awana pomáhá křesťanským sborům v jejich úsilí formovat nové generace Kristových učedníků.
Věkově je zaměřena na předškoláky a školní děti před pubertou. Na Awanu pak v pubertě navazují další věkově přiměřené součásti systému práce s dětmi v církvích evangelikálního typu, jako jsou např. dorost, RoyalRangers nebo Skaut (záleží na typu denominace). Ty pacují s dětmi formou, která odpovídá věku adolescence a pokračují ve formování osobnosti dítěte.
Awana a nedělní škola nejsou konkurenti, ale spolupracovníci. Dítě potřebuje obojí - společně pak dotvářejí učednický charakter dítěte. Nedělní škola je více ponořena v biblických příbězích, Awana zase seznamuje děti více s cestou spásy.
Tři nejmohutnější nástroje v tomto našem společném úsilí jsou (1) rodina, (2) evangelium, (3) vztah.
(1) Rodina má prioritní vliv na formování svých dětí (viz 5. Mojžíšova 6). Awana to respektuje a přirozenou cestou jim v tom pomáhá. Například v předškolním klubovém programu Méďové mohou rodiče doma využít Awana příručku dětí Hopsálek a Skákálek, aby s nimi rozproudili komunikaci nad Božím slovem. Z příručky jim přečtou příběh zvířátek a naučí jednoduchý verš. Na klubu Méďů je pak tématem schůzky stejný příběh a verš obohacený o další aktivity, které dítě socializují s vrstevníky. Vytváří se tak základ pro nadstavbové kluby Awany, ve kterých dítě přirozenou cestou po nástupu do školy pokračuje. Awana tak pracuje nejen s rodiči, ale zapojuje děti do rodiny jejich křesťanských společenství.
V klubech školních dětí Svatojánek a Písmo&Pravda je princip komunikace v rodině upevňován díky speciálním lekcím, které dítě plní doma s rodiči.
(2) Unikátní systém Awana příruček, které děti otevírají v malé skupince na schůzkách klubu, je protkán evangeliem (o čem je vlastně Bible, kdo je Ježíš, co znamená jeho dílo kříže, vzkříšení ap.) To vše na podkladě biblických veršů, se kterými se děti zábavnou a věkově přiměřenou formou seznamují.
(3) Miniskupinky jako jedna ze tří částí schůzky Awana klubu. Skupinky 2-3 dětí stejné věkové skupiny jsou zlatým prachem Awany. Zkušený vedoucí zde děti provádí jejich vlastní příručkou, jejich vlastním tempem. Pomáhá jim nejen chápat souvislosti Písma, ale také pokládá základ jejich vztahu s živým Ježíšem.
(4) Týmové hry 4 družstev a společné závěrečné sejití celého klubu rámují celou schůzku klubu. Na společné části se zpívá, zaznívají svědectví vedoucích a na závěr se vyhodnocuje celá schůzka. Všechny hry ve 4 družstvech se totiž foglarovským způsobem bodují. Děti jsou tak motivovány ke spolupráci mezi sebou i ve vícegeneračních skupinách. Za postup ve svých příručkách dostávají další speciální odměny do svých příruček, nebo na stejnokroj, který tvoří rozdílná trička Méďů, Svatojánků a P&P.
(5) Budování charakteru formou vztahového leadershipu. Skupinkový systém umožňuje jejich vedoucímu po celý rok budovat s dětmi vztah a být jim příkladem. Od vedoucího se učí svému budoucímu učedickému leadershipu.
Název Awana je odvozen z anglického originálu verše 2. Timoteovi 2,15:
Approved Workers Are Not Ashamed … počáteční písmena slov tohoto verše vytvoří název mezinárodní dětské organizace AWANA , jejíž je česká odnož Awana ČR, z. s. součástí.
Novinky
Ukázky z naší činnosti
Nalevo – aktivity na schůzce klubu, vpravo – aktivity při celorepublikových akcích.